poniedziałek, 16 maja 2011

Preferencje systemowe

Preferencje systemowe czyli co można ustawiać w moim Maku. W Windows nazywa się to Panel Sterowania. Tak wygląda okienko. Domyślnie ikonka Preferencje systemowe jest ustawiona w Docku. Można ją też uruchomić z katalogu Programy. Tak wygląda  ta ikonka.


Po dwukrotnym kliknięciu na tą ikonkę otwiera nam się takie okienko.

Widzimy, że jest on podzielony na:  Osobiste, Sprzęt, Systemowe i Inne.
Zacznę od 
Innych. Pojawił się tablet piórkowy. Dodatkowy sprzęt, który posiadam. To jest urządzenie do rysowania. Każdemu, kto ma zdolności w tym kierunku gorąco polecam. Najtańsze są po kilkaset złotych, najdroższy kosztował kilkanaście tysięcy. Te najdroższe pokazują co się rysuje. To tak jakbyście rysowali po monitorze. Te tańsze są tabliczkami, po której rysujecie, to co narysujecie pojawia się na ekranie komputera. Jak piórkiem naciskamy mocniej kreska jest bardziej intensywna itd. Do tabletu mamy dołączony program malarski, w zależności od ceny dodają różne. Ja mam tablet firmy Wacom. No i w preferencjach systemowych mogę sobie go ustawić jak chcę. Poniżej jego zdjęcie, mój ma już parę lat.


Preferencje systemowe. W Osobistych pierwsza ikonka to Dock. To ten pasek na dole, pasek przeznaczony do szybkiego uruchomienia programu.


Teraz Język i tekst
Ja mam trzy języki. Polski jest na pierwszym miejscu, angielski na drugim i rosyjski. Angielski musi być, nie można go wyrzucać. Jak chcecie inne języki to w Edycji listy wybierzecie co Wam się podoba.


Tutaj, na tym okienku mamy jaki wybranie układu klawiatury. Wybieramy Polski Pro. Ale można wybrać inną jak komu pasuje. Gorzej jest z tą realną klawiaturą. Bo to czasami to bardzo droga rzecz. Ale jest na to sposób. Można kupić za kilkanaście złotych naklejki na klawiaturę. Trzymają się.

Teraz Ochrona.

Możemy sobie ustawić to zabezpieczenie, ale trzeba często wpisywać hasła. Jak ktoś ma ważne rzeczy lub chodzi z laptopem to może warto.
W Ochronie jest Zapora sieciowa. Ja wyłączyłam przychodzące połączenia.


Teraz chyba najprzyjemniejsza czynność czyli Wygaszacz i Biurko.

Tutaj możemy sobie ustawić tapetę lub dodać swoją, albo wyszukać w sieci. Tylko pamiętajmy o rozmiarach.


Możemy sobie wybrać z dostarczonych wygaszaczy. Można sobie (jak na obrazku) wziąć nasze zdjęcia. Można sobie ustawić styl wyświetlania i dać zegar.

A można sobie czytać wiadomośći na wygaszaczu. Ja czytam stronę hacking.pl.

Przechodzę do sprzętu. Dodawanie sprzętu jest bardzo łatwe, tylko trzeba się upewnić czy ten sprzęt współpracuje z tym systemem. Choć czasami zdarzają się niespodzianki. Ja kupiłam aparat Kodaka, który nie współpracował z Makiem. A sprawdziłam wszystko bardzo dokładnie, na stronie producenta też. Po paru miesiącach przerzucania zdjęć miałam dość i podlączyłam go do Maka. Mak pięknie podał mi jego cała nazwę i zaimportował wszystkie fotki do programi iPhoto. To samo z drukarką. Ma już siedem lat, wcale nie jest jak to mówią makolubna. Zastrajkowała z Windows, brak połączenia z komputerem, a było pilne drukowanie. Pomyślałam sobie, że dla wykorzystania wszystkich możliwości podłączę ją do Maka, choć byłam pewna, że nic z tego nie będzie. Ku mojemu bezgranicznemu zdumieniu system pobrał sobie sterowniki do tej drukarki i za chwilę można było drukować. 

Po prawej stronie tego bloga jest link do urządzeń współpracujących z Irbisem.

Teraz zajmę się myszą. Mam mysz przewodową, nowe są bezprzewodowe.

Jak widzimy mysz ma cztery przyciski i należy je sobie ustawić. Przycisk drugorzędny to prawy przycisk. Ja ustawiłam to tak jak na obrazku. Natomiast na początku proponuję odhaczyć na dole przybliżanie. Czasami można nacisnąć tą kombinację i wtedy może poczuć się jak krasnoludek przy komputerze. Na ekranie wszystko rośnie do monstrualnych rozmiarów i wniosek: komputer się zepsuł. Lepiej oszczędzić sobie nerwów. Na początku przygody z tą myszką proponowałabym wyłączyć boczny przycisk i przy kulce. Natomiast przewijanie w pionie i w poziomie jest przydatne. Mysz jest nierozbieralna i bardzo lubi czystość. Należy myć ręce przed siadaniem przy komputerze. Moja mysz zastrajkowała po dwóch latach. Myślałam, że będę musiała ją rozebrać i wyczyścić. Ale okazało się, że poszła na wódkę. Jak się napiła wódeczki to myszka odżyła. Nie żartuję, jest taki sposób czyszczenia, u mnie zadziałał, ale do czasu. Później trzeba było rozebrać mysz i wyczyścić.

Teraz
 Internet i połączenia bezprzewodowe
W Leopardzie Bluetooth był w sprzęcie, w Irbisie jest w tej kategorii. Pierwsza ikonka nas nie interesuje jak nie wykupiliśmy dostępu do tej usługi. Następnie mamy sieć. Ustawienie sieci zarówno bezprzewodowej jak i przewodowej jest banalnie proste.
Komputer wykrywa sieci bezprzewodowe w jego zasięgu. Wybieramy naszą sieć, wpisujemy dane dostępu i już jest.

A to Zaawansowane z powyższego zdjęcia.


Następna zakładka Zaawansowane okienka Sieć. Mamy wszystkie dane komputera w mojej lokalnej sieci.

Jeszcze mamy Udostępnienie. W tym okienku zaznaczamy co chcemy udostępnić. U mnie jest to puste, bo jak chcę coś udostępniać, robię to tylko na czas danej operacji i później wyłączam.

Systemowe.
Czasami chcemy ustalić jaki system ma startować jako pierwszy. Oczywiście jeśli mamy zainstalowane dwa systemy operacyjne. Ustawiamy to w Dysku startowym.

Następnie mamy konta. Ustawienie konta jest bardzo proste.

Najpierw oblokowujemy kłódeczkę (wpisujemy nasze dane), następnie klikamy na plusik z lewej strony i tworzymy nowe konta. To konto, które widzimy nie ma praw administratora. W Maku jest jeszcze jedno konto, które można sobie utworzyć. Jest to konto Root czyli nadrzędne konto nad administratorem. Natomiast jak sobie to konto utworzymy to na nim nie pracujemy. Konto Root może nam się przydać w razie problemów z naszym Makiem. Ja z niego skorzystałam jeden raz w ciągu czterech prawie lat.

Nadzór rodzicielski i sprawni inaczej

Chcielibyśmy ograniczyć jakoś nasze pociechy przy komputerze oraz sprawdzać ich działania. Musimy wgrać jakiś program do filtrowania treści. Od razu młody człowiek jak to zobaczy będzie urażony. Urażony, że rodzic mu nie wierzy, nie ufa itd. Programy są dobre, ale trzeba taki program najpierw wybrać, później kupić, następnie wgrać. A Mak ma takie wbudowane narzędzie Nadzór Rodzicielski.

Bez hasła administratora nie odblokuje się kłódki. Czyli pociecha nie ma szans. Bo administrator jest jeden na komputerze, jak kapitan na statku. Koniec, kropka. Czyli dla naszej pociechy, czy innych osób korzystających z Maka zakładamy konta bez uprawnień administratora.

Co nam się pojawia jak wybierzemy konto do nadzoru? Takie okienko.

Warto samemu wypróbować zmiany. W okienku blokada programów mamy je zgrupowane. W Inne są programy, które sami wgraliśmy, np. jakaś gra. Wystarczy ją odhaczyć i blokada.

Następne okienko

W Maku jest wbudowany program Słownik i on filtruje te wyrazy. Natomiast dostęp do witryn można sobie dowolnie ograniczyć. To przycisk Dostosuj i poniższe okienko.

Tylko, że jest w tym pewne ale. Są serwery proxy do obejścia tych zabezpieczeń. Tak np. na youtube.pl nie ma od pewnego czasu polskich teledysków dla adresów z Polski. To wchodzi się na to przez inną stronę.


Mail to program pocztowy, a iChat to coś takiego jak większe GG (Gadu-Gadu). To przydatna funkcja blokowania maili. Bo niebezpiecznych ludzi sporo czai się w Necie i polują na małe dzieci i młodzież. Teraz najbardziej znienawidzone okienko. Bo rodzica można zmiękczyć, komputer już się nie da.

To okienko pomoże wyegzekwować rodzicom dostęp do komputera przez dzieci. A w tym okienku rodzic ma pełny podgląd zdarzeń co robiła jego pociecha.

Klikamy na koniec kłódkę i wszystko gra. Nawet jak zapomnimy ją zamknąć to pewnym upływie bezczynności kłódka sama się zamknie. Ile to było? Nie patrzyłam na zegarek, 5 czy 10 minut?

A teraz ułatwienia dla sprawnych inaczej, dla osób, które niedowidzą i słabo słyszą. Bo Apple dba o te osoby. Dokładniej można sobie przeczytać na stronie Apple. Powiem tylko, że Mak może do nas mówić. Niestety mówi po angielsku, u mnie głosem Alexa. Podobno pracują nad mówieniem w języku polskim, ma być to Ania. Natomiast można dokupić program i nasz Mak mówi po polsku. Poniżej okienka tych ustawień.




To pokrótce najważniejsze rzeczy w Preferencjach Systemowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz