piątek, 3 czerwca 2011

Program pocztowy MAIL — piszemy list








Droga e-mail do adresata

Mamy założone konto. Możemy sobie napisać pierwszy list. Mój list napiszę do Tygrysa. Zanim napiszemy list zajmiemy się jego drogą do adresata. Normalnie człowiek pisze list, wsadza go do koperty i wrzuca do skrzynki pocztowej. Stamtąd zabiera go pracownik poczty i przewozi do budynku poczty. Z budynku poczty list jedzie samochodem, pociągiem lub leci samolotem do poczty adresata. Stamtąd zabiera go listonosz i dostarcza do naszej skrzynki. Tutaj przerwałam pisanie, bo doszłam do wniosku, że może dam jakiś link do tego. Nie znalazłam, ale przy okazji natknęłam się na pewien artykuł, który mnie wprawił w zdumienie. Już mi się kolejny raz przytrafia taka sytuacja. O co chodzi? Chciałam napisać o drodze maila od nadawcy do odbiorcy w bardzo przystępny (prosty) sposób. Dobrze, że szukałam tego linku i natrafiłam na tą stronę. Bo autor tego artykułu mógłby myśleć, że wzięłam jego pomysły. Dlatego nie będę pisać, tylko skopiuję część tekstu. Cały artykuł jest bardzo ciekawy, wart przeczytania.
Część komputerów w sieci internetowej pełni rolę swoistych urzędów pocztowych. Komputery te mają zainstalowane oprogramowanie, które pozwala im przyjąć wiadomość elektroniczną i przekazać ją do wskazanego w tej wiadomości adresata. Sposób, w jaki technicznie odbywa się przekazanie wiadomości z naszego komputera do takiego urzędu pocztowego, został szczegółowo opisany, zestaw zasad określających ten proces nazwany został po angielsku Simple Mail Transfer Protocol, w skrócie SMTP. Protokół ten jest standardem w Internecie i cała poczta elektroniczna przekazywana jest w zgodzie z jego regulacjami. SMTP w szczególności wyraźnie określa kształt wiadomości elektronicznej.
Każda taka wiadomość składa się z nagłówka oraz treści wiadomości. Droga wiadomości elektronicznej rozpoczyna się w momencie wysłania jej przez nadawcę. Program komputerowy służący do wysyłania poczty elektronicznej musi wpisaną przez nas treść wiadomości przetworzyć zgodnie ze wskazaniami zawartymi w protokole SMTP. 
Tak sformatowana wiadomość zostaje wysłana do komputera pełniącego rolę naszego urzędu pocztowego (adres tego komputera wpisujemy podczas konfiguracji programu do wysyłania poczty, jest to pole zatytułowane Serwer poczty wychodzącej). Urząd pocztowy, który odbiera naszą wiadomość, sprawdza, czy jest tym urzędem, do którego wiadomość jest skierowana, jeżeli nie, to przesyła wiadomość bezpośrednio do docelowego urzędu pocztowego, albo też do następnego urzędu, który będzie w stanie przekazać pocztę do ostatecznego celu. Jeżeli zaś serwer stwierdzi, że jest adresatem, sprawdza, czy istnieje skrzynka o podanej w adresie nazwie i tam zapisuje wiadomość. Jeżeli nie ma takiego użytkownika (skrzynki) lub wystąpi jakikolwiek inny problem z dostarczeniem wiadomości, do nadawcy zostaje wysłany odpowiedni komunikat.


Odbierając wiadomość z naszej skrzynki korzystamy z urzędu pocztowego do odbioru naszej poczty (adres tego komputera wpisujemy konfiguracji programu do wysyłania poczty, jest to pole zatytułowane Serwer poczty przychodzącej. Sposób odbioru to zestaw zasad (reguł) czyli protokół (Post Office Protocol version 3) POP3 (obecnie obowiązujący, dlatego czasami używa się tylko nazwy POP). Dzięki niemu ściągamy wiadomości ze skrzynki na nasz komputer. Natomiast jak założymy sobie skrzynkę w usługach Google, czyli skrzynkę w Gmail możemy sobie wybrać do odbioru poczty protokół IMAP (nowszy) lub POP3. Należy to sobie ustawić przez stronę www.gmail.com


Na rysunku mamy Leopardę, która z adresu swojej poczty na Onet.pl wysyła mail do Tygrysa. Adres mailowy Tygrysa to: admin@tygrysowo.pl


Na poniższym rysunku jest pokazane wysłanie maila ze skrzynki pocztowej w Gmail na adres w Gmail (wymyślony) do Tygrysa.










Nie powiedziałam, że list mailowy w fizycznym sensie jest jak kartka pocztowa. Listem staje się, gdy jest zaszyfrowany. Teraz trochę o tradycji. Znalazłam historię listu i poczty polskiej. Warto się z tym zapoznać.Historia listu (zwykłego) 
Historia poczty polskiej 

Nasz e-mail, Do, Dw, Udw

Tak wygląda nowa wiadomość czyli nasz nowy list. Nasz list będzie bez tła.


Co znaczy: Do, Dw, Udw? Tak wygląda pusty list, tylko u mnie na górze jest więcej pól niż w domyślnym widoku. Co znaczą te pola mamy na poniższym zrzucie. Można sobie odhaczyć te, które nam nie będą potrzebne. Jeżeli chcemy posłać kopię to innej osoby to wpisujemy jej adres w polu Dw. Wtedy jednak te dwie osoby będą wiedziały o sobie i dostana ten sam list. Jeżeli wpiszemy adresata w pole Do i innego adresata w pole Udw to te dwie osoby dostaną ten sam list i będą wiedziały, że został on wysłany do pierwszego adresata. Danych drugiego adresata nie będzie. A jak chcemy przykładowo wysłać kartki świąteczne i one są takie same to wtedy wszystkich adresatów wpisujemy do Udw. Pole Do pozostaje puste. Wtedy każdy zobaczy tylko nadawcę.



Priorytet wiadomości

Okienko z priorytetem wiadomości. Zostawiamy. Chyba, że to niezwykle ważna wiadomość.

Piszemy list
W polu Do wpisujemy adres mailowy adresata.

List podpisujemy. O podpisie jeszcze będzie. Uważam, że podpis zawsze powinien być. Na poniższych zrzutach mamy dwa takie same listy, ale ilość górnych pól jest różna. 


Zawsze wpisujemy temat listu. Jak go nie będzie wyświetli się takie okienko. Temat wiadomości jest ważny, dzięki niemu adresat zorientuje się czego dotyczy wiadomość.

Wpisywanie za każdym razem adresata do którego często piszemy byłoby bez sensu. Dlatego należy skorzystać z programu Książka adresowa.


Program prosty. Plusikami na dole okienka dodajemy nowy adres.


Po dodaniu Tygrysa, który ma adres zaczynający się na literę a wpisałam ten adres w polu Do nowego listu i dostałam podpowiedź.

Wybrałam Tygrysa.

Proszę zauważyć, że w polu Do już nie mam adresu mailowegoTygrysa, tylko sam wpis Tygrys w owalnej ramce.

Do maila możemy dołączyć zdjęcia. Po prostu je przeciągamy do wiadomości pocztowej. W tym okienku dołączania zdjęć na końcu mamy Photo Booth. Jest to wbudowany program do robienia zdjęć. Zresztą z mojego doświadczenia jak moi znajomi kupili Maka i zaczynali z nim przygodę to właśnie od tego programu. Bo są w nim zabawne rzeczy, choćby salon krzywych luster.
W poniższym okienku mamy dodatkowe okienka Czcionki i kolory. Te okienka są takie same w Maku dla wszystkich programów. Specjalnie pokazałam w kolorach kredki. Dlaczego? Układ graficzny przedstawiający kredki szybko zapamiętujemy, zapamiętujemy lokalizację naszego wybranego koloru. Okienko Czcionki służy do zmiany wyglądu tekstu. Na razie opis tego okienka pomijam, bo dokładniej się nim zajmę przy programie do edycji tekstu.




Chcemy, żeby obrazek wyglądał jak ikonka?




Następne okienko pokazuje, że trzeba zaznaczyć myszką tekst, aby móc go zmieniać. Możemy zmienić kolor, czcionkę w tych małych okienkach po prawej stronie.


Jakiś film chcę przesłać? To przesyłam. Tylko trzeba znać jakie macie parametry konta, tam gdzie je zakładacie (u mnie w katalogu filmy było pusto, dlatego tak nietypowo wybieram).

W tym okienku widać ile rzeczy posyłam, bo dołączyłam jeszcze piosenkę. Oczywiście przedobrzyłam, ale to tylko przykład jak to wygląda. Na dole okienka po lewej stronie widzimy dane o wielkości mojej utworzonej wiadomości.
Na każdej tej wiadomości na końcu jest podpis i obrazek. O tym jak je tworzyć będzie w innym poście.

Pole Odpowiedź do.

Zastanawiałam się jak wykorzystać to pole w domowych warunkach. Bo w pracy jest inaczej. Przyjmijmy, że zajmuję się rekrutacją. Wysyłam mail z oficjalnej skrzynki z moim imieniem i nazwiskiem, ale dla wszystkich osób składających CV mam inne konto i to konto podaję w tym polu. Ktoś od razu mi powie, że przecież w tym programie można inaczej to zrobić, że nie będę miała bałaganu jak mi tylko chodzi o porządek. Tak, będzie miał rację. No to załóżmy, że jest jakieś zadanie do zrobienia, ja jestem szefem. Więc odpisuję zleceniodawcy, a w polu Odpowiedz dopodaję mail pracownika, który tym będzie się zajmował. Może macie inne propozycje? A co z domem? Wpadłam na pomysł. Mąż pisze do swojej matki, że zaprasza ją na obiad. W polu odpowiedź do podaje adres żony, bo to ona ma ten obiad ugotować. A jak jemu by się zapomniało powiedzieć żonie o obiedzie byłaby draka.

Jak odpowiedzieć na mail?

Zobaczycie, że jest przycisk odpowiedz. Pokazuje się takie okienko.

U góry pojawił się napis Re: i dalej temat tej odpowiedzi. Możemy dołączyć nasz list, możemy go skasować, możemy częściowo skasować. Jak odpowiadamy na oficjalne listy to zachowujemy je w całości. Do znajomych już jak chcecie. Najważniejsze, że odpowiadamy pod cytowanym listem, a nie nad. Jak adresat nie wie czego odpowiedź dotyczy jest denerwujące szukanie czegoś poniżej. Jak adresat wie, to wasza wiadomość poniżej nie jest mu potrzebna. 

Jak przesłać dalej nasz mail?

Jeśli chcemy naszą wiadomość przesłać komuś to wybieramy Prześlij dalej. Pokazuje się takie okienko.

Jak nasz list nie dotrze do adresata?

A jak list nie dotrze? Jak nie dotrze do adresata mamy wpisy jak w tym okienku. Może to my pomyliliśmy się przy wpisywaniu adresu. To często się zdarza, sama odbieram raz na tydzień listy do innych osób przez niedokładne wpisanie adresu. A może podano nam zły adres. Na poniższym okienku odebrałam dwie wiadomości, które nie doszły (to są te dwie na dole).


Dołączanie załącznika i wysyłka maila


Na poniższym okienku widzimy między innymi przyciski: Dołącz i Wyślij. Naciśnięcie przycisku Wyślij powoduje wysłanie naszego e-maila i po wysłaniu zobaczymy do w skrzynce Wysłane. Naciśnięcie przycisku Dołącz uruchomi okienko, z którego wybierzemy nasz załącznik.

W tym okienku w polu Od mam wybór skrzynek pocztowych, bo mam ich więcej. Można sobie założyć dwie skrzynki pocztowe i wysyłać wiadomości z jednej do drugiej, aby przećwiczyć sobie ten program. Natomiast przy takich ćwiczeniach w polu temat zawsze wpisujemy: test.