sobota, 28 maja 2011

Program pocztowy MAIL — co to jest e-mail oraz zakładanie konta


Aby móc pisać i odbierać listy musimy mieć skrzynkę pocztową, gdzieś w Internecie. Dlaczego tam? Bowiem taki komputer, na którym będzie skrzynka pocztowa powinien być włączony całą dobę do sieci oraz spełnić jeszcze parę innych warunków, między innymi oprogramowania. Warto więc skorzystać z firm, które oferują nam taką skrzynkę za darmo. Ofert jest sporo. Ja mogę doradzić skorzystanie z usług Google. Nie dlatego, że tutaj piszę ten blog, ale ze względu na zalety. Zaraz je wymienię, ale ograniczę się tylko do wysyłania i odbierania listów, nie innych usług.


Zalety: brak reklam, zawartość skrzynki w Internecie oraz na naszym dysku w komputerze, gigantyczna pojemnność. Większość darmowych skrzynek pocztowych działa na takiej zasadzie, że dostajemy jakąś przestrzeń dyskową na dysku komputera. Tam, dzieki odpowiedniemu oprogramowaniu możemy odbierać i wysyłać listy. Tylko przy odbieraniu listów dostajemy reklamy (z tym musimy się pogodzić, to cena za naszą skrzynkę) i to jest bardzo denerwujące.


Porównanie wysyłki i odbioru normalnego listu i listu elektronicznego (e-mail)


Napisaliśmy list. Musimy go włożyć do skrzynki pocztowej. Pierwsza skrzynka to miejska, a następna to wiejska (czego to się człowiek nie dowie przy pisaniu bloga :-)).
http://www.metako.com.pl

http://www.metako.com.pl

Następnie nasz list przebywa pewną drogę, aby trafić do adresata, a właściwie do jego skrzynki pocztowej. Nasz adresat posiada skrzynkę nr 1, która jest numerem jego mieszkania. Z tej skrzynki adresat wyjmuje list, otwiera go i czyta.
http://www.metako.com.pl
Korzystanie z programu pocztowego przypomina tą operację. Piszemy e-mail, e-mail jest w skrzynce Nadawcze, przebywa jakąś tam drogę i adresat dostaje go w skrzynce Przychodzące. Kliknięcie w e-mail powoduje jego otwarcie. Używam nazw jakie są w programie Mail.


Można jeszcze w inny sposób zarządzać naszą pocztą w realnym świecie. Do tego służą zamontowane w urzędzie pocztowym skrytki pocztowe. Te skrytki pocztowe służą tylko do odbierania poczty. Taka skrytka jest zamykana na kluczyk i kluczyk posiada właściciel skrytki.
http://www.metako.com.pl
Do skrytki pocztowej można przyrównać odbieranie e-mail za pomocą strony www. Niektórzy tylko tak odbierają pocztę. Przypuśćmy, że posiadamy skrytkę nr 1 i do niej kluczyk. Żeby wyjąć pocztę (tylko ma taką usługę) potrzebujemy kluczyka. Wyjmujemy pocztę i znowu zamykamy skrytkę na kluczyk. 
Skrzynkę pocztową otwieraną przez stronę www możemy porównać do naszej skrytki nr 1, logowanie to otwarcie skrzynki za pomocą kluczyka, wylogowanie to zamknięcie skrzynki za pomocą kluczyka. Co prawda w realnej skrzynce mamy tylko odbieranie, ale wyobraźmy sobie, że skrytka nr 1 jest bardzo duża i tam się zmieścimy, poza tym będzie tam zsyp (instalcja transportowa) bezpośrednio dostarczający nasz list do wysyłki. Czyli siedzimy sobie w skrytce, piszemy list i zaraz go wysyłamy.


Jak założyć skrzynkę pocztową w Gmail?


Wchodzimy na stronę www.google.pl i klikamy na Gmail.
Otwiera nam sie takie okienko. Na czerwono zaznaczyłam przycisk, który trzeba nacisnąć, aby utworzyć konto.
Tutaj uwaga. W tym okienku bedziemy się logować, jesli ktoś bedzie chcial skorzystać z tej poczty (poza domem) przez stronę www. W nazwie użytkownika wpisujemy tylko nazwę bez @gmail.com

Następnie wypełniamy formularz. Przykładowy jest wypełniony poniżej. Musimy się zastanowić jaka to ma być skrzynka. Oficjalna czy nieoficjalna. Dla przykładu: oficjalny adres to nasze imię i nazwisko, nieoficjalna to jakiś pseudonim. Choć muszę Was zmartwić, małe są szanse, że skrzynka np. jan.nowak@gmail.com będzie wolna. Poczta Gmail ma zasięg światowy. Czasami pomaga zmiana kolejnosci: nowak.jan@gmail.com. Można wpisac dwa imiona: Jan Krystian czyli jk.nowak@gmail.com. Sami musicie jaką skrzynkę wybierzecie, można założyć dwie: oficjalną i nieoficjalną. Przejdźmy do formularza. Tutaj założyłam nieoficjalną skrzynkę. Pożądany login to: imię i nazwisko lub pseudonim. Na przykład: jan.nowak lub leoranadrina. 
Następnie musimy kliknąć Sprawdź dostępność. Zobaczymy czy nasz login jest wolny. Jeśli jest zajęty to pokaże się podpowiedź adresów e-mail. Pamiętajmy, że nasz adres powinien być jak najprostszy i łatwy do zapamiętania. Następnie musimy ustawić hasło. W miarę wpisywania hasła pokazuje nam się jego siła. Powinno być silne. 
Jak ułożyć dobre hasło? Nigdy nie może być loginem. Unikajmy dat urodzin. Podaję przepis na silne ale łatwe do zapamiętania hasło. 
Każdy z nas ma jakąś ulubioną piosenkę. Na przykład refren piosenki Jacka Kaczmarskiego Mury: wyrwij murom zęby krat zerwij kajdany połam bat. Biorę pierwszą literę z każdego wyrazu: wmzkzkpb, dodaję znaną datęi znak specjalny. Tutaj 2004, bo to data śmierci Kaczmarskiego i dodaję znak specjalny z klawisza obok cyfry 4 czyli nad cyfrą 5 jest znak %. Całe hasło wygląda tak: wmzkzkpb2004%
Wpisuje się łatwo, nie trzeba zapisywać na jakiś żółtych karteczkach (niedopuszczalne) i łatwo można je zapamiętać. W silnym haśle powinny być cyfry oraz znak specjalny. Pytanie zabezpieczające należy sobie zapisać, odpowiedź też. Najlepiej by w odpowiedzi był jeden wyraz. Jak wypełnimy pozostałe pola klikamy przycisk Akceptuję, Stwórz moje konto i mamy skrzynkę pocztową.

Jak założyć skrzynkę pocztową w Onet.pl?


Czasami jednak chcemy korzystać ze skrzynek jakie oferują polskie portale. Na poniższych zrzutach jest zakładanie takiej skrzynki na portalu Onet.pl
Wchodzimy sobie na stronę Onet.pl, dalej na Pocztę i klikamy Załóż konto. Otwiera nam się okienko. 
W polu Wybierz adres wpisujemy nasz pseudonim lub nazwisko i sprawdzamy jego dostępność. Tutaj muszę dodać pewną uwagę. Dość ryzykowne jest wpisanie adresu np. j.nowak. Dlaczego? Bo to może prowadzić do pomyłek. Mam na Onecie jedną skrzynkę z moim nazwiskiem, a ponieważ nazwisko jest popularne cyklicznie odbieram maile przeznaczone do innych osób, mających takie samo nazwisko. NIE wpisujemy po pseudonimie/nazwisku znaku @. Bo to częsty błąd. proszę zauważyć, że znak @ jest wbudowany w ten formularz przed przyciskiem Sprawdź




Po sprawdzeniu naszego adresu dostajemy takie okienko.

Domyślnie zaznaczono nam adres. Według mnie najlepszym z tych adresów jest leonardina@op.pl. Dlaczego? Bo po znaku @ ma być najkrócej. Ktoś mi powie, że vp.pl też jest krótko. Dobrze, ale czasami adres podajemy komuś ustnie, a vp.pl ktoś może zrozumiec jako fp.pl i będzie kłopot. Wybór należy do zakładajacego skrzynkę. Po wybraniu adresu i kliknięciu Dalej ukazuje się nam następne okienko.

Musimy podać hasło, system pokazuje nam czy jest silne. O haśle pisałam powyżej. Następnie następuje pomocnicze pytanie. Po co to jest? Kiedyś na Onecie była awaria kont pocztowych. Było to już dawno temu, ale do aktywacji konta należało podać pytanie, odpowiedź oraz datę urodzenia. Polecam swoje pytanie i swoją odpowiedź, najlepiej jeden wyraz bez polskich znaków i napisany małymi literami. To należy sobie zapisać gdzieś w zeszycie. 
Następnie wypełniamy okienko i klikamy Akceptuję. Załóż konto. Za chwilę konto zostanie utworzone i będziemy mogli wejść do naszej nowej skrzynki pocztowej. Wychodząc z niej pamiętajmy o wylogowaniu się.


Adres pocztowy

Teraz troszkę o adresie pocztowym. Co on oznacza? Posłużę się moim adresem pocztowym. 

Leoparda to mój pseudonim, następnie mamy symbol @ i nazwę serwera pocztowego lub domeny. Czyta się to następująco: leoparda at op kropka pl czyli leoparda na op kropka pl. Na symbol @ mówi się potocznie: małpa, małpka. Niekiedy głupio to brzmi: leoparda małpa op kropka pl. Natomiast symbol @ po polsku nazywa się atka.
Więcej na stronie Symbol atka

Czyli tłumacząc mój adres mamy: leoparda na serwerze op w Polsce. Nasze urządzenia tam posyłają ten list.


W dawnych czasach było podobnie. Poniżej przykład takiego adresu. Wtedy posłaniec brał list i co koń wskoczy jechał do Camelotu gdzie był król Artur. Dzisiaj jest trochę inaczej, ale obecne urządzenia dają sobie z dostarczeniem podobnie zaadresowanego e-mail.






Program pocztowy Mail
Skoro mamy już naszą skrzynkę pocztową czas na program pocztowy. Porównam go do listonosza, który przynosi nam list do domu. Tak samo program pocztowy ściąga e-maile na nasz komputer. Program pocztowy nazywa się Mail. Uruchamiamy go z Docka, jak widać poniżej jego ikonka to znaczek pocztowy. Czerwona dwójeczka mówi o dwóch nowych nieprzeczytanych e-mailach.






Klikając w Mail uruchamia się krator tworzenia nowego konta. Na poniższych obrazkach będzie przedstawione tworzenie konta w Gmail.





Można podać imię i nazwisko jeśli to oficjalna skrzynka, pseudonim przy nieoficjalnej.
Następnie program będzie sam ustawiał serwery poczty przychodzącej i poczty wychodzącej oraz sam sprawdza dane.

Na tym koniec. Mamy utworzone konto w Gmail. Przy zakładaniu konta na Onecie jest więcej kroków (o tym poniżej). 

Tutaj widzimy jak wygląda nasz nowo założone konto. Bo program Mail pokazuje nam nasze założone konto w Gmail. To jest wielką zaletą tego programu, bo nie trzeba ściągać dodatkowych aplikacji, aby ściągać tą pocztę na dysk naszego komputera. Pamiętajmy, że my ściągamy tylko kopie tych listów, one nadal są na serwerze poczty Gmail i dalej są dostępne z jakiegokolwiek innego komputera.
Klikając na katalog Gmail w lewym panelu zobaczymy jego zawartość.

Jeśli chcemy zmodyfikować katalogi to polecam stronę Tutorial - Gmail 

Jak dodajemy następne konto?

Uruchamiamy Mail klikając w Docku, na następnie Preferencje i przycisk Konta. Plusem dodamy nowe konto. Najlepiej mieć połączenie z Internetem, bo przy konfiguracji program łączy się z serwerami pocztowymi.

Na dole, w lewym dolnym rogu mamy plusik i w niego klikamy, aby dodać nowe konto. Poniżej dodawanie nowego konta na skrzynkę założoną w Onet.pl
Musi być zaznaczone Użyj uwierzytelnienia.

Sprawdzanie połączenia.


Możemy zmodyfikować nasze ustawienia tego konta. W tym celu klikamy Preferencje --> Konta i wybieramy konto, które utworzyliśmy. Klikamy na zakładkę Postępowanie. 
W Wysłane ja nie zmieniłam tego ustawienia. Chcę mieć moje wszystkie wysłane listy.





Tutaj mamy opcję usuwania kopii wiadomości z serwera pocztowego. Domyślnie jest po tygodniu i wydaje mi się, że jest to jak najbardziej racjonalne. Program jest intuicyjny, nawet przy ostatnich zmianach ustawień dla użytkowników Neostrady w tym programie nic nie robiłam, wszystko działało, natomiast w programie Windows Outlook Express musiałam pozmieniać (chodzi o port). Tutaj możemy również wyłączyć konto, nie trzeba go usuwać jeśli nie chcemy z niego odbierać poczty. Przydatne przy dwóch komputerach.


Ktoś może się zapytać, że zakładałam dwa konta, a teraz widać tylko jedno. Byłyby dwa, pierwsze Gmail, drugie leoparda@op.pl, tylko ja skorzystałam z wcześniejszych zrzutów.

wtorek, 17 maja 2011

Przeglądarka internetowa SAFARI

Do przeglądania zasobów Internetu służy program o nazwie przeglądarka internetowa. W Maku mamy przeglądarkę, która nazywa się Safari. Można zainstalować inne przeglądarki, ale uważam, że nie ma takiej potrzeby. Miałam zainstalowane parę przeglądarek, ale zrezygnowałam korzystania z nich, najlepsza okazała się Safari. Ikonkę tego programu mamy w Docku i tak ona wygląda.


Wersja tej przeglądarki. 
Tak wygląda okno przeglądarki. Wyświetlana jest strona firmy Apple.


Pojawiło się okienko takie jest domyślne. Jak chcemy je powiększyć ciągniemy za prawy dolny róg. Tylko po co? To wielka mądrość takie okienko. Dlaczego? Bo jak mamy duży ekran bardzo nam się to przyda. Bo strony są różne. Są takie, że tekst rozciąga się na cały ekran przeglądarki. Czytanie takiej strony na dużym ekranie jest mordęgą, nie mówiąc o biednej szyji.
Pasek Safari jest na górze, przykrył pasek Findera, tylko menu pod ikonką jabłuszka się nie zmienia.

Wszystkie ustawienia mamy w 
Preferencjach i dzisiaj będzie o nich.
Pokazuje nam się okienko Preferencji programu Safari.
Ogólne

Tak wygląda zakładka Ogólne na moim Maku. Dla użytkownika najważniejsze są cztery górne pola wyboru. Reszty można nie zmieniać.  Tak było, ale się zmieniło. W tej czerwonej ramce zaznaczona jest opcja mówiąca, że po ściągnięciu jakiegoś pliku ma nam się on sam otworzyć. Tak jest domyślnie. Było to przydatne, bo nie musieliśmy sprawdzać czy nam dany plik się ściągnął czy nie, szczególnie jak chcieliśmy od razu poznać jego zawartość. Natomiast po mojej przygodzie z wirusem Macdefender, który dzięki zaznaczeniu tej opcji uruchomił od razu instalator uważam, że bezwzględnie należy WYŁĄCZYĆ otwieranie pobranych plików. Bo człowiek może mieć słabszy dzień i może nie zareagować prawidłowo.

Wygląd

Poniżej okienka Wygląd po kliknięciu Wybierz pokazało się nam okienko czcionek w Maku. Czcionką domyślną jest tutaj Times, w Windows jest czcionka Times New Roman. Zostawiamy jak jest.
Zakładki


Jak chcemy możemy dołączyć Książkę Adresową (program, który przechowuje adresy), ja nie dołączyłam.

Reszty nie zmieniałam. Pokazuję je w celu zapoznania się.

RSS czyli czytanie kanałów informacyjnych

Formularze

Po kliknięciu Edycja przy opcji informacjami z książki adresowej  pokazuje się okienko Książka adresowa.
Ochrona

Zaawansowane

Jeżeli w naszej sieci mamy serwer Proxy po kliknięciu Zmień ustawienia pokazuje nam się okienko Sieć i tutaj możemy dokonać zmian.

Dopasowanie okna przeglądarki do własnych potrzeb
Ważne dla nas będzie dopasowanie swojego okienka przeglądarki. Jak komuś się nie chce, to tego nie zrobi. Ja na przykład nic nie zrobiłam, mam domyślne ustawienia i mnie to wystarcza.
Poniżej obrazek z menu Widok. Przy kliknięciu pojawi się większy. Możemy sobie ukryć niektóre paski okienka. Jak chcemy.

Na poniższym okienku mamy dostosowanie naszego okienka wzbogacając go w przyciski. 

Bezpieczeństwo w Safari
O bezpieczeństwie możemy sobie obszernie poczytać w pomocy programu. Ja przytoczę tylko najważniejsze ustępy.

Przeglądanie prywatne
Podczas przeglądania witryn internetowych, Safari zapamiętuje wprowadzane na nich informacje, takie jak nazwy użytkownika, hasła dostępu czy numery kart kredytowych. Inne osoby korzystające z tego samego komputera mogą zobaczyć te informacje. Jeżeli nie chcesz, aby informacje te były zapamiętywane, skorzystaj z przeglądania prywatnego. Przeglądanie prywatne jest domyślnie zawsze wyłączone po uruchomieniu Safari, niezależnie od tego, czy było włączone przy kończeniu pracy przeglądarki.
Wyzeruj Safari
Jeżeli z komputera korzysta więcej osób lub znajduje się on w miejscu publicznym, warto wyzerować Safari, aby uniemożliwić innym osobom sprawdzenie, jakie strony zostały odwiedzone i uzyskanie innych informacji o sposobie korzystania z przeglądarki.
WAŻNE: Na komputerach często instalowane są wtyczki, czyli małe programy, rozszerzające możliwości innych programów. Niektóre wtyczki mogą przechowywać informacje o odwiedzonych stronach. Wyzerowanie Safari nie powoduje usunięcia informacji przechowywanych przez wtyczki, więc czynność ta może niektórych przypadkach może nie zatrzeć wszystkich śladów pozostawionych podczas przeglądania stron internetowych.
Opróżnianie pamięci podręcznej
Safari zapamiętuje zawartość odwiedzanych stron internetowych na dysku komputera, w tzw. „pamięci podręcznej”. Przy ponownych odwiedzinach tej samej strony, Safari może wyświetlić treść zachowaną w pamięci podręcznej, bez konieczności pobierania jej z Internetu. Pozwala to zaoszczędzić czas w przypadku częstego otwierania tych samych stron. Jeżeli zawartość strony nie wydaje się być aktualna, można opróżnić pamięć podręczną, aby wymusić na Safari pobranie najnowszej wersji z sieci Opróżnienie pamięci podręcznej może także pomóc w przypadku nieprawidłowego otwierania stron.

Dzisiaj będzie o zakładkach oraz o bankowości. Każdy z nas ma jakieś zainteresowania lub spotyka fajną stronę do której chce kiedyś wracać. Do tego służą zakładki. Zakładki warto grupować w katalogach. Podam mój przepis na zakładki. Powiem jeszcze, że z wielu przeglądarek (kilkudziesięciu) najlepsze pod względem funkcjonalności są zakładki w Safari. Mój przepis jest następujący. Mamy katalogi w pasku zakładek oraz katalogi w menu Zakładki. Ja tworzę katalogi w pasku zakładek dla stron, które często odwiedzam. Tworzę katalogi dla stron, które chcę w najbliższym czasie przeczytać np. katalog o nazwie do czytania1do czytania2. Tworzę katalogważne. Natomiast katalogi w menu Zakładek traktuję jako archiwum, do którego nie wracam za często. Zakładki dodaje się bardzo prosto pluskiem przy pasku adresu i wybiera się właściwy katalog.

Na tym zrzucie mamy przedstawione zakładki. Do wejścia służy przycisk w lewym górnym rogu, pod strzałkami w postaci rozłożonej książki. Tutaj mamy przedstawiony katalog Wiadomości. Podświetlone zostało polecenie Otwórz w kartach. Czyli jak chcemy sobie przeczytać wiadomości to klikamy to polecenie i wszystkie strony się nam otwierają.

Poniżej okienko jak dodajemy katalog do paska zakładek.


A tak tworzymy katalog w menu Zakładki.

Czasami chcemy zachować zakładki w oddzielnym pliku. Możemy go mieć na przykład na pendrive. Do tego służy polecenie Eksportuj zakładki.

Dalej zapisujemy sobie ten plik w określonej lokalizacji, może być domyślnie na biurku.

W tym miejscu jest ten plik.

A tak wygląda ta strona. Na niej jest bardzo mało zakładek, bo to wersja demonstracyjna na użytek tego bloga.


Funkcji Top Sites
Funkcja Top Sites w Safari pozwala na automatyczne rozpoznawanie ulubionych witryn i wyświetlanie ich podglądu na osobnej stronie. Safari dobiera witryny na podstawie czasu i częstotliwości ich odwiedzin. Im więcej witryn internetowych zostanie otwartych za pomocą Safari, tym dokładniejsze odzwierciedlenie zainteresowań użytkownika znajdzie się na stronie Top Sites.
Wchodzimy do Top Sites klikając przycisk koło Menu Zakładki, to takie czarne kwadraciki. Można ustawić sobie swoje strony, które często odwiedzamy i chcemy między innymi zobaczyć czy coś się w nich zmienia.


A teraz banki
Najpierw polecam link do strony o internetowej bankowości.
... Jak dajemy się oszukiwać w sieci

Skoro byliśmy przy 
Top Sites to banku w nich nie ustawiamy, nie dodajemy strony do zakładek. Cały adres wpisujemy z klawiatury. Przynajmniej ja zawsze tak robię. Przed wejściem do banku zamykam wszystkie okienka. Otwieram okienko, opróżniam pamięć podręczną, wyzerowuję Safari, następnie włączam przeglądanie prywatne i wpisuję adres banku. Zawsze wpisuję adres za pomocą klawiatury.

Przy logowaniu się do banku trzeba sprawdzić czy w pasku adresu strona zaczyna się od https: Niektóre banki taką stronę mają po wpisaniu identyfikatora, ale zawsze przed wpisaniem hasła. Inne od razu. Duże banki w polu adresu mają wyświetlany certyfikat. Nasz Mak ma specjalny program, w którym są certyfikaty, dlatego czasami może nam wyświetlić komunikat o nieprawidłowym certyfikacie. Na stronach banków, z których korzystam  nic mnie takiego nie spotkało. Gdyby mnie coś takiego spotkało, to zamknęłabym stronę tego banku i udałabym się do ich siedziby po wyjaśnienia. Wcześniej zrobiłabym zrzut tych nieprawidłowości i je ze sobą zabrała do banku.

Niektóre banki mają wirtualną klawiaturę i warto z niej korzystać.


A na koniec o keyloggerach. Definicję podaję za Wikipedią.

Keylogger -- typ programów komputerowych służących do wykradania haseł.
Programy te działają na zasadzie przejęcia kontroli nad procedurami systemu operacyjnego (głównie Microsoft Windows) służącymi do obsługi klawiatury. Każde wciśnięcie klawisza jest odnotowywane w specjalnym pliku. Opcjonalnie informacje o wciśniętych klawiszach poszerzone są o dodatkowe informacje, jak nazwa aktywnego programu lub okna.
Keyloggery zawierają funkcje chroniące je przed wykryciem przez niedoświadczonego użytkownika komputera, a plik w którym zapisywane są dane ukryty jest np. w katalogach systemowych. Dzięki temu długo mogą rezydować niewykryte na komputerze ofiary i przyczyniać się do ujawnienia wszystkich wykorzystywanych haseł. Większość keyloggerów ma specjalnie stworzoną funkcję, która pozwala na wysłanie pliku z hasłami na wyznaczony adres pocztowy.
Keyloggery sprzętowe mają postać małych przejściówek służących do wpięcia do portu klawiatury komputera. Klawiaturę wpina się następnie do gniazda w przejściówce, która potem zapisuje wszystkie wciskane klawisze we wbudowanej pamięci lub wysyła je drogą radiową. W przypadku keyloggerów pierwszego typu konieczny jest fizyczny dostęp do urządzenia dla odczytania danych. Można również spotkać keylogger sprzętowy wbudowany w klawiaturę lub przewód łączący klawiaturę z komputerem.

Są tez keyloggery na Maka. Trzeba go zainstalować. A wiadomo, że system będzie chciał hasła administratora. Ja uważam, że tak jak kapitan na statku jest tylko jeden, na komputerze administrator też jest jeden. Po co je instalować? W niecnych celach wiadomo po co, podkrada się hasła. Ale jak czytałam instalują je pracodawcy, rodzice, małżonkowie. Poniżej linki do stron o keyloggerach. 
Keyloggery na Maka
Strona o keyloggerach

Pobieranie filmików z YouTube na dysk komputera
Otwieramy stronę YouTube i wyszukujemy właściwy film. Mój film to film o małych leopardach, jakie one są słodkie.

Musimy poczekać, aż cały film nam się pobierze, o tym informuje nas czerwony pasek pobierania.


Następnie naciskamy kombinację trzech klawiszy: cmd+alt+a. Otwiera nam się takie okienko.

U góry widzimy tytuł naszego filmu. Jeśli otworzymy wiele kart to zobaczymy tytuł tej karty pogrubiony i nie pogubimy się. Musimy przewinąć nasze okienko, bo szukamy dużego pliku. Łatwo go znaleźć.


Klikamy na niego, aby go zaznaczyć i naciskamy kombinację klawiszy: cmd+c czyli kopiuj. Następnie naciskamy kombinację trzech klawiszy: cmd+alt+l, która otwiera okienko pobierania. 



Wtedy naciskamy kombinację klawiszy: cmd+v czyli wklej i nasz film się ściąga pod domyślną nazwą videoplayback.flv w katalogu Pobrane. Następne filmy, który chcemy ściągnąć w okienku Pobieranie będą miały taką samą nazwę, ale w okienku Pobrane jego nazwa będzie videoplayback-1.flv, videoplayback-2.flv itd.